DUNA AUTÓ

Aki lemarad, az kimarad

Aki lemarad, az kimarad Aki lemarad, az kimarad

Miért érdemes előre gondolkodni autónk tavaszi felkészítése során?

Februárban egyszerre tapasztalhattuk meg a dermesztő fagyokat, és a tavasz kezdeti melegségét. Talán már el is gondolkodtak néhányan azon, hogy le kellene cserélni a téli gumikat nyárira. Ezzel érdemes még várni, ugyanakkor nem árt, ha előre gondolkodunk, és időben kérünk időpontot a márkaszervizbe. De akkor már ne csak abroncscserére, hanem egy átfogó tavaszi felkészítésre is. Az Autóváros szakemberei elárulják, miért fontos ez.

„Általában már március első napjaiban elkezdődik nálunk a téli gumik lecserélése” – kezdte Simon Péter, Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. „Szakembereink azonban mindig felhívják ügyfeleink figyelmét arra, hogy tartsák fent a téli abroncsokat egészen addig, amíg a napi átlaghőmérséklet nem emelkedik 7 Celsius fok fölé. Igaz, közel 10 éve történt már az az extrém eset, hogy a március közepi havazás lebénította az egész ország közlekedését, de onnantól fogva ez a nap egy lélektani határnak számít. A tavaszi reggeleken és estéken ugyanis még mindig lehűlhet annyira a hőmérséklet, amihez a téli gumi több biztonságot nyújthat munkába menet, illetve hazafelé. Egy-egy tavaszi záporról, kiadósabb esőzésről nem is beszélve, amikor a síkossá váló aszfalton csökkenhet autónk kontrollálhatósága, a féktáv pedig jelentősen megnőhet.” 

Az viszont semmiképp sem követendő példa, hogy teljesen elhalasztjuk a cserét, és nyáron is a hidegebb időre való abroncsokkal autózunk. Ilyenkor nemcsak gyorsabban kopik el a kerekek felülete, hanem csökken gépkocsink stabilitása, megnövekszik a fékút, valamint zajosabb lesz a gördülés is.

Az óbudai vállalat szakembere hangsúlyozza, hogy foglaljunk előre időpontot az Autóváros 24 márkaszervizébe, ha azt szeretnénk, hogy a leginkább tervezhető legyen a programunk. De mégis milyen szempontokat érdemes figyelembe venni, mielőtt egy újabb szezont kezdenénk meg a kerekekkel? A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az abroncsok élettartamára. Igaz, nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni, de azért a 8-10 éves darabok már cserére érettek. A gumik profilmélysége azonban pontosan meg tudja határozni, meddig autózhatunk biztonságosan az adott abroncsokkal – ez az érték a nyáriak esetében 1,6 mm. A gumik légnyomását, anyagát, valamint kopottságát is érdemes időnként ellenőrizni, de a márkaszervizek erre is ügyelnek a cserék, szervizek alkalmával.

Hol és hogyan érdemes tárolni a leszerelt abroncsokat? Mindenképp hűvös, száraz és fénytől védett helyet keressünk nekik, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja anyaguk elöregedését. A gumikat minden esetben a szennyeződésektől alaposan megtisztítva és állítva pakoljuk el, felnire szerelve azonban egymásra fektetve tároljuk őket. Ha otthon viszont nincs elég helyünk a tároláshoz, a Duna Autó gumihotel szolgáltatását is igénybe vehetjük.

Nem csak az abroncsok, hanem a kocsi egyéb alkatrészei, tartozékai is megérdemlik a tavaszi frissítést, hiszen a tél folyamán rengeteg külső, viszontagságos hatás éri autónkat. Simon Péter szerint 3+1 tanácsot érdemes megfogadni autósként, ha azt szeretnénk, hogy gépkocsink minél hosszabb ideig álljon gondtalanul rendelkezésünkre:
1. Karosszéria és alváz
Végezzünk alapos alvázmosást a tavasz beköszöntével! A só és egyéb kemikáliák ugyanis a karosszérián és az alvázon is komoly károkat tud okozni, gyorsabb rozsdásodást idézhet elő. Emellett ellenőrizzük, hogy nem történt-e fizikai sérülés, elhasználódás a futómű-alkatrészekben, a kipufogórendszerben vagy az alvázon futó csövekben, vezetékekben!
2. Klímaberendezés
Tisztíttassuk ki, fertőtlenítsük a légkondicionáló berendezést, és ha szükséges, cseréltessük ki a pollenszűrőt! A klíma télen jó megoldás a párátlanításra, nyáron viszont fokozottabb igénybevételnek tesszük ki, hiszen csak ennek segítségével tudjuk jól lehűteni az autót. Ez nem csak komfortérzetünk miatt fontos, de azért is, mert a hőmérséklet koncentrációs képességünkre is hatással van, ezáltal pedig a biztonságos vezetésre is. Autónk klímája a nedves, nehezen hozzáférhető elemek miatt a mikroorganizmusok, baktériumok melegágya lehet, amelyek ha bekerülnek az utastérbe, komolyabb egészségügyi problémákat is okozhatnak. Arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi járványügyi helyzetben a teljes autófertőtlenítés is hasznos lehet bizonyos időközönként. 
3. Hűtőrendszer és folyadékok
Ellenőriztessük a hűtőrendszert, és ha szükséges, pótoljuk a hiányzó hűtőfolyadékot! A hűtőrendszer nagyobb terhelésnek van kitéve melegebb időben, hiszen ilyenkor nem olyan jó a hőleadása. Éppen ezért fontos, hogy tökéletesen működjön, véletlenül se szivárogjon, és ezzel ne okozzon műszaki problémát járművünkben.
+1. A fogyasztás optimalizálása
Ha esetleg komolyabban berendezkedtünk autónkban is a hidegebb hónapokra, a jégoldó és kaparókesztyű mellett például hólapátot vagy útsót is tartunk a csomagtartóban, akkor érdemes ezeket kivenni, és helyet csinálni a tavaszi kirándulásokhoz. Ugyanakkor ügyeljünk arra is, hogy a tetőboxot, keresztrudakat, kerékpár-tartókat ne tartsuk fent autónkon állandó használati jelleggel, hiszen akár 3-5%-kal is megnövelheti gépkocsink fogyasztását. 

Nem is kérdés, hogy a szakemberek minden karbantartási munkát megbízhatóan elvégeznek autóján a tavaszi felkészítés során – akárcsak a Duna Autó 24 márkaszervizében.

Ez is érdekelhet
Peugeot

Az osztályon felüli elektromos SUV

Az új PEUGEOT E-5008 új mércét állít fel: ez az egyetlen olyan tisztán elektromos meghajtású SUV, amelyik 7 utasnak is kivételesen tágas életteret és akár 660 km hatótávolságot kínál.

Hyundai

Az IONIQ 5 N bekerült a 2024-es Világ Év Autója döntőjébe

A tisztán elektromos Hyundai IONIQ 5 N a 2024-es Világ Év Sportautója címre esélyes, három döntős típus egyike.