VOLVO

    Volvója felismeri, ha Ön nincs a legjobb formában, és szükség esetén beavatkozik

    Volvója felismeri, ha Ön nincs a legjobb formában, és szükség esetén beavatkozik Volvója felismeri, ha Ön nincs a legjobb formában, és szükség esetén beavatkozik

Mindannyian jó sofőrnek tartjuk magunkat, ugyanakkor azzal is tisztában vagyunk, hogy senki nem tévedhetetlen. Figyelmetlenség, stressz, álmosság – annyi minden befolyásolhatja vezetési képességünket. És amikor nem vagyunk a legjobb formában, időnként segítségre szorulhatunk.

Ha szeretnénk valóra váltani a teljesen balesetmentes közlekedés álmát, az ütközések összes lehetséges kiváltó tényezőjét figyelembe kell venni. A hagyományos megközelítésben arra törekedtünk, hogy az autó képes legyen pontosabban értelmezni a körülötte zajló eseményeket, és ezáltal felkészülten tudja megóvni utasait.

Ahhoz azonban, hogy áttörést érhessünk el az utasvédelem terén, nem állhatunk meg itt – képessé kell tenni az autót arra, hogy minden eddiginél jobban fel tudja mérni vezetője állapotát.

A 2022. november 9-én debütáló Volvo EX90 ezért alapfelszerelésként kínálja új vezetőt-megértő rendszerünket. A valós időben működő utastéri érzékelő rendszer egy egyszerű irányelvet követve működik: amennyiben egy Volvo képes felismerni, hogy sofőrjének pillanatnyi állapota nem optimális a vezetéshez, a jármű lépéseket tehet a baleset elkerülése érdekében.

 

Vezetőt-megértői rendszerünk

A funkció a Volvo EX90 fedézetén debütál, az ultramodern külső szenzorkészlet kiegészítéseként.

„Kutatásaink rávilágítottak arra, hogy pusztán abból sok minden elmondható a vezető állapotáról, ha megfigyeljük, hogy merre néz, illetve milyen gyakran és milyen hosszú időre hunyja le a szemét.” – mondta Emma Tivesten, a Volvo Cars biztonsági központjának vezető műszaki szakértője."

„Az érzékelő rendszert kutatásaink tanulságai alapján programoztuk, képessé téve arra, hogy megállapítsa, bármilyen okból (legyen az álmosság, figyelemelterelés vagy a koncentrációját elvonó egyéb állapot vagy esemény) alkalmatlan-e a sofőr az autóvezetésre, és hogy szükség esetén a helyzetnek leginkább megfelelő formában segítséget nyújtson számára.”

A rendszer két kamera segítségével figyeli a vezető szemmozgását, olyan jeleket keresve, amelyek arra utalnak, hogy a sofőr nincs a helyzet magaslatán. A berendezés méri, hogy a vezető milyen hosszan nézi az előtte lévő útszakaszt, és – a természetes eltéréseket figyelembe véve – észleli, ha a vezető tekintetét (és ezért valószínűleg a figyelmét is) valami egyéb dolog ragadta meg a vezetésen kívül.

Túl keveset pillant az útra? Elképzelhető, hogy valami más foglalja le a tekintetét – például a telefonját nézi. Vagy éppen túl mereven néz? Ez esetben kognitív figyelemvesztésről lehet szó: a vezetőt olyan mértékben lefoglalják saját gondolatai, hogy nem is észleli a szeme által rögzített információt.

Az észlelésben a kapacitív kormánykerék is szerephez jut. A rendszer érzékeli, ha a vezető elengedi a kormányt, azaz alkalmas arra, hogy felügyelje a kormányzási tevékenység stabilitását.

A szemmozgási és kormányzási mintákat valós időben észlelő, szabadalmaztatott technológia lehetővé teszi az autó számára, hogy szükség esetén a megfelelő lépésekkel segítsen a vezetőnek. Ez a támogatás kezdetben lehet akár egy egyszerű figyelmeztető jelzés, amely aztán hangosabbá válik, amint a kockázat súlyosbodik. Amennyiben a vezető nem reagál az egyre nyilvánvalóbb figyelmeztető jelzésekre, az autó képes akár biztonságosan lehúzódni, és megállni az út szélén, majd elakadásjelzőjét aktiválva figyelmeztetni a veszélyhelyzetre a közlekedés többi résztvevőjét.

„Az elmúlt évtizedek során hatalmas fejlődésen ment keresztül a külső érzékelő-technológia, köszönhetően az ütközéselkerülő rendszerek fejlesztését célzó, állhatatos erőfeszítéseinknek." – mondta Thomas Broberg, a Volvo Cars biztonsági központjának megbízott igazgatója. „A biztonság terén az utastéri érzékelés az egyik következő nagy mérföldkő a számunkra. A továbbiakban folytatjuk a tanulást és a fejlesztést, és amint egyre több és alaposabb ismerettel rendelkezünk, úgy vezetünk be fokozatosan olyan új funkciókat, amelyek segítségével tovább tökéletesíthetjük járműveink biztonságát.”

Legfrissebb híreink