PEUGEOT

    Utánozhatatlan időutazást kínál a Peugeot 208 Rallye

    Utánozhatatlan időutazást kínál a Peugeot 208 Rallye Utánozhatatlan időutazást kínál a Peugeot 208 Rallye

Már negyvenéves a Peugeot 205, és bár a korszakalkotó ferdehátú jubileumi éve nemrég véget ért, az utolsó hetekre is maradt még okunk az ünneplésre: a frissen bemutatott Peugeot 208 Rallye limitált széria az egykori kisautónak egy igazán karakteres változatára emlékezik.

Az eredeti Peugeot 205 fenomenális sikerében kulcsszerepet játszott a gyártás második évében, 1984-ben bevezetett GTI változat, amely erősebb motorral, módosított futóművel és látványos optikai részletekkel teremtett új mércét a sorozatgyártású közúti autóktól elvárható vezetési élmény terén. Persze a 205 GTI által kínált örömöknek megvolt az ára – nem átvitt értelemben, hiszen a sportos kisautónak pont az volt az egyik legnagyobb erénye, hogy csorbítatlan mindennapi használati értékkel társította a dinamizmust, hanem szó szerint: az igényes műszaki tartalom és a jelentős kereslet miatt a GTI drága móka volt.

Ebben a helyzetben a Peugeot zseniális érzékkel talált rá egy piaci résre, és 1988-ban bemutatta a 205 Rallye-t. Ez bizonyos értelemben közelebb állt a sportautó klasszikus fogalmához, amennyiben a felemelő vezetési élményhez szükséges tömeg/teljesítmény arányt nem az utóbbi növelésével, hanem az előbbi csökkentésével érte el. Persze az 1,3 literes motor hegyesebb profilú vezérműtengelyének és Weber ikerporlasztójának köszönhetően kikérte volna magának ezt a minősítést, hiszen a gyárilag megadott 103 lóerős csúcsteljesítmény valóban jó értéknek számított akkoriban.

A lényeg mégsem ez volt, hanem a 800 kg alá leszorított menetkész tömeg. Ehhez minden nélkülözhető elemétől megszabadították a 205-öst, a hangszigeteléstől kezdve a rádióig. Megkapta viszont a 205 GTI futóművét és fékjeit, ami összességében egy kevésbé sokoldalú, csökkentett használati értékű, ám sokak szemében éppen ezért kívánatosabb autót eredményezett – ami nem mellékesen jelentősen olcsóbb volt, mint a példakép 205 GTI.

A lényegre törő karakterhez a minimalista megjelenés is hozzá tartozott. A 205 Rallye kizárólag fehér színben volt elérhető, a karosszéria színére fújt (azaz fehér) acél keréktárcsákkal, amelyeket szögletesre rajzolt kerékívtoldatok hangsúlyoztak ki. Az egyetlen díszítőelem a hűtőrácson és a csomagtartón elhelyezett színes sávozás volt, amely a Peugeot-Talbot motorsport-sikereire emlékeztette a közönséget. Az utastér a már említett tömegcsökkentő intézkedések miatt meglehetősen spártai volt, viszont ez senkit nem érdekelt, hiszen az üléseket a Peugeot-Talbot logójával hímezték.

Az eredeti elképzeléseknél végül nagyságrendekkel többet, mintegy 30 ezer darabot épített a 205 Rallye-ból a Peugeot. A későbbiekben újra és újra megpróbálta visszahozni a koncepciót, ám a piac a kilencvenes évektől kezdve egyre kevésbé volt fogékony a pragmatikus megoldásokra. Így aztán a rajongóknak nem maradt más, mint az emlékezés és a remény, hogy egyszer talán feltámad a 205 Rallye szelleme…

Egy ötvenéves múltra visszatekintő Peugeot-kereskedés, a svácji Garages Hotz SA tulajdonosa azonban most úgy döntött, reménykedés helyett a saját kezébe veszi a visszatérés kérdését. Saját hatáskörében megtervezte és megépítette a Peugeot 208 Rallye-t, amely váratlanul stílusosan adja vissza a legendás ős hangulatát

A karosszéria természetesen hófehér, ahogy a 16 colos acél keréktárcsák is; a hűtőmaszk fölött, a küszöbökön, valamint a hátsó szélvédő alatt pedig ott pompáznak a klasszikus színes sávok. A C-oszlopon korhű betűtípussal tüntették fel a típusjelzést, a szélvédő tetejéről pedig nem hiányozhat az elmaradhatatlan árnyékoló sáv, rajta a Peugeot Talbot Sport felirattal.

Három apróság miatt nem tekinthető tökéletesnek az illúzió. Az egyik, hogy a 208 Rallye-nak kettővel több oldalajtaja van az optimálisnál – ezzel nincs mit kezdeni, a Peugeot kisautójának aktuális szériája csak ötajtós karosszériával elérhető. A másik, hogy pusztán esztétikai a beavatkozás: sem a futóműhöz, sem a hajtáslánchoz nem nyúltak. Ez persze érthető, és végül is az 1,2 literes, háromhengeres turbómotor 100 lóereje darabszámra majdnem pontosan annyi, mint amivel a 205 Rallye vevői harmincöt éve gazdálkodhattak. 

A harmadik, és valójában ez a legfájóbb pont, hogy az autó természeténél fogva csupán egy helyen: a nyugat-svájci Neuchâtel kantonban megbúvó falucskában, Travers-ben rendelhető meg. A Garages Hotz AS ezzel együtt nem kötötte ki, hogy kizárólag helyi vevőktől fogad megrendeléseket – sőt, a modell profi honlapja alapján úgy tűnik, örömmel látják a nemzetközi érdeklődőket. Ami pedig a 24 500 svájci frankos (9,77 millió Ft) vételárat illeti, az egyáltalán nem tűnik túlzónak, főleg annak fényében, hogy a 208 GT Svájcban 24 700 frankba kerül.

A legjobb mégis az volna, ha a Peugeot központjában is felfigyelnének  a 208 Rallye-ra. A recept egyszer már bevált, és ma, amikor az egész világ a retró és a fenntarthatóság lázában ég, alighanem ismét sikeres lehetne egy minimalista filozófiát sugalló modellváltozat.

Ez is érdekelhet
Peugeot

Sikeresen rajtolt az új Peugeot 3008

Bár még csak három hónapja árusítják, az új Peugeot 3008-ra és E-3008-ra máris több mint 50.000 rendelés érkezett. A korai átütő siker bizonyítja, hogy a Peugeot a technológiai fejlesztések és a formatervezés terén egyaránt jó úton jár.

BYD

Fenntartható megoldások a zöld jövőért: BYD modellek a K&H Bank flottájában

A BYD, a világelső új energia (NEV) járműgyártója, örömmel adta át a napokban modelljeit a K&H Banknak, amely igyekszik a flottáját minél inkább környezetbaráttá tenni.