Európa útjain a balesetek három leggyakoribb oka kivétel nélkül emberi hibára vagy felelőtlenségre vezethető vissza. A gyorshajtás, az ittas, bódult állapotban vezetés és az autóban lévő eszközök (okostelefon és infotainment rendszer) okozta figyelemelterelés százból 93 balesetért felelős. Logikus, hogy csökkenteni kell a balesetek számát, s erre a legjobb megoldás, ha kiiktatjuk a gyenge láncszemet, az embert, és a lehető legtöbb feladatot rábízzuk az autóra. A kocsi ugyanis nem iszik, nem hajt gyorsan, nincs rossz napja, nem kialvatlan.
A Stellantis égisze alatt működő Peugeot számára magától értetődő terület az önvezetés fejlesztése, hiszen a modern megoldások eddig is a Peugeot termékpolitikájának alapját képezték. Az európai tömeggyártók közül a Peugeot kínálja a legszélesebb villanyautós palettát, s az oroszlános márka volt az első, amely autóiban bevezette a ChatGPT, mesterséges intelligencia elérhetőségét.
Ami az önvezetést illeti, e téren is jól áll a Peugeot és a Stellantis. Nemrég mutatták be az STLA AutoDrive nevű rendszerüket, amely képes a 3-as szintű önvezetésre. Az önvezető autókat képességeik szerint jelenleg hatféle szintre sorolják be. A sor a 0-val kezdődik, ami tökéletesen ki is fejezi a lényeget: ezek a régebbi autók önállóan nem csinálnak semmit, minden feladatot a vezetőnek kell ellátnia. Az 1-es szintű önvezetést is túlhaladtuk már, hiszen ez mindössze annyit jelentett, hogy a sebességtartó automatika tartja a vezető által beállított sebességet.
A ma elterjedt, megbízhatóan működő rendszerek a 2-es szinten járnak: amellett, hogy képesek önállóan tartani a beállított sebességet, lassítanak, ha az autó utoléri az előtte haladót, majd ismét gyorsítanak, ha szabad az út. Sőt, az automatikus vészfékasszisztens révén teljesen meg is állnak, ha balesetveszélyes helyzetet észlelnek. Mivel ezeknek a modern vezetéssegítő rendszereknek része a sávtartó is, a 2-es szinten önvezetni tudó autó önállóan kormányoz is.
Az STLA AutoDrive hamarosan bemutatkozhat a Peugeot modelljeiben, s már 3-as szintű vezetési támogatást nyújt. Sokkal jobban képes észlelni és értelmezni környezetét (forgalom, többi jármű, tereptárgyak, felfestések, közlekedési táblák satöbbi), menet közben a legtöbb feladatot leveszi a vezető válláról, ám a sofőrnek még mindig készen kell állnia a beavatkozásra, és a felelősség is teljes mértékben az övé. Az STLA AutoDrive városban lényegesen kényelmesebbé teszi a vezetést, hiszen a következő funkciók működnek benne 60 km/órás sebességig. Miután az AutoDrive átvette az irányítást az autó fölött, a vezető elengedheti a kormányt, sőt, az utat sem kell néznie (ez a 3-as szintű önvezetés), az autó ügyesen követi a forgalom ritmusát, gyorsít, lassít és megáll, ha kell.
Gondoljunk bele, hogy egy nagyvárosi dugóban mennyi stressztől szabadulunk meg, illetve mennyi értékes időt nyerünk vissza az STLA AutoDrive által. Az STLA AutoDrive éjszaka és rossz időben is megbízhatóan működik, s ezzel újabb potenciális baleseteket előz meg. A fejlesztők még arra is gondoltak, hogy automatikus szenzortisztító rendszerrel lássák el az autót, így a rendszer működése hosszú távon és rossz időjárási körülmények között is megbízható marad.
Az STLA AutoDrive ma jelentős előrelépés ugyan, ám fejlesztése nem áll le. A továbbfejleszthető platform újabb verziói az interneten keresztül frissülnek majd az autókban. A következő lépcsőfok az, hogy a rendszer stabil működésének határait kitolják, s akár 95 km/órás sebességig tudja ugyanazokat a funkciókat, mint a mostani változat.
Innen pedig már nincs messze az idő, amikor járműveink valóban képesek lesznek arra, amit a nevük ígér. A görög ’autósz’ (jelentése önmaga), illetve a latin ’mobilis’ (mozgó) szavak összevonásából született automobil ugyanis valójában azt jelenti, hogy „magától megy”. Ez lesz az 5-ös szintű önvezetés kora, amikor az autó minden feladatot ellát a vezető helyett. Sőt, a sofőrnek már arra sem kell készen állnia, hogy bármikor visszavegye a jármű irányítását a géptől, mert az autó minden forgalmi helyzetet képes lesz megoldani.