PEUGEOT

    Új tölthető hibrid hajtást kap a Peugeot 308 és a Peugeot 408

    Új tölthető hibrid hajtást kap a Peugeot 308 és a Peugeot 408 Új tölthető hibrid hajtást kap a Peugeot 308 és a Peugeot 408
25/06/05

Jelenleg rohamléptekkel zajlik az elektromos autózás fejlesztése – a gyártók sorra mutatják be új modelljeiket, a fejlesztő központokban pedig lázas munkával keresik a közeljövő akkumulátorának típusát, amelyektől a megnyugtató választ várják a mai villanyautókkal kapcsolatos három legfontosabb kifogásra: ár, tömeg és hatótáv.

Az áttörés azonban nem egy nap alatt zajlik le, a teljesen elektromos közlekedésre való átállás éveket, sőt, talán évtizedeket is igénybe fog venni. Hiszen nemcsak a termékeket kell bevezetni a piacra, de ki kell építeni a számukra megfelelő töltési infrastruktúrát, illetve gondoskodni kell annak az árammennyiségnek a fenntartható módon történő megtermeléséről is, amelyet a sok millió villanyautó igényel majd.

Tisztában van mindezzel a Peugeot is, ezért a francia márka jelenleg multi-energia stratégiát követ; ez annyit jelent, hogy bár a Peugeot-é Európa legátfogóbb elektromosautó-kínálata (beleértve a könnyű haszonjárműveket is), a többi hajtásláncot sem hanyagolja el. A közelmúltban megújult öntöltő hibrid (1.2 literes, láncos vezérlésű benzinmotor, öntöltő hibridrendszer és 145 lóerős teljesítmény) mellett komoly frissítést kapott a plug-in, azaz a hálózatról tölthető hibridegység is.

A Peugeot vásárlói nem véletlenül kedvelik ezeket a modelleket, hiszen városi használatban ezek az autók gyakorlatilag villanyautóként működnek, mert hatótávjuk elegendő a szokásos napi ingázás teljesítéséhez. A nap végén pedig a Peugeot plug-in hibridjei akár otthoni konnektorból is újratölthetők, azaz a következő munkanap reggelére ismét a teljes elektromos hatótáv a tulajdonos rendelkezésére áll. Hosszabb utazások alkalmával pedig ott van a belső égésű motor, amely ezeknek a modelleknek a hatótávját jóval 600 kilométer fölé tolja. 

A műszaki frissítéseket és az új plug-in hibrid hajtásláncot ezúttal a Peugeot 308, 308 SW és a 408 kapta meg. Minden modell esetében javultak a legfontosabb tulajdonságok: egyszerre nőtt a hatótávolság és a teljesítmény. Első látásra nem tűnnek jelentősnek a változások, ám a lényeg a részletekben rejlik. A hajtáslánc belső égésű motorja továbbra is 1.6 literes, ám az új rendszerben a vele tandemben dolgozó villanymotor teljesítménye 124 lóerőre nőtt. A korábbinál erősebb villanymotort 17,2 kWh-s akkumulátor táplálja árammal (a használható kapacitás 14,6 kWh). 

Az erősebb villanymotor értelemszerűen a forgalomban töltött idő nagyobb részében képes önállóan mozgatni az autót, ezért az átlagfogyasztás csökkent. Mivel a rendszer benzinmotorjának ritkábban kell működésbe lépnie, a 308-as széndioxid-emissziója 18, míg a 408-asé 13 grammal csökkent kilométerenként. Ha az autó teljes életciklusát 300 ezer kilométerben határozzuk meg, akkor egyetlen plug-in hibrid 308-as új hajtáslánca 54 kilogrammnyi üvegházhatású gáz légkörbe juttatását előzi meg – ez pedig nem elhanyagolható bravúr a bolygó jövője szempontjából.

Örömhír továbbá, hogy gyarapodott a tisztán elektromos hatótáv: ez a kompakt 308 esetében 79 kilométer, de a nagyobb, nehezebb 408 is képes 77 kilométert megtenni elektromos üzemben. Ha tehát a tulajdonos éjszaka otthon, vagy napközben a munkahelyén tudja tölteni a Peugeot-ját, akkor a 308 és 408 plug-in hibrid modellek városi, elővárosi forgalomban jórészt elektromos autóként használhatók, azaz a benzinfogyasztás és az emisszió is majdnem nulla.

Az újratöltéshez kétféle fedélzeti töltő egyike használható. Az alapkivitel a 3,7 kW-os fedélzeti töltő, amellyel otthoni konnektorból négy óra 20 perc alatt teljesen teletölthető árammal az akkumulátor. Opcióként rendelhető 7,4 kW-os fedélzeti töltő – a kétszer nagyobb töltési teljesítmény értelemszerűen kétszer gyorsabb töltést jelent.

Komoly műszaki nóvum még az új plug-in hibridek fedélzetén a teljesen új váltómű: a korábbi nyolcfokozatú nyomatékváltó helyére hétfokozatú, duplakuplungos egység került, amely gyorsabban kapcsolgat a fokozatok között, kisebb belső veszteséggel dolgozik, azaz szintén hozzájárul a hatékonysághoz. A példaértékű gazdaságossággal működő plug-in hibridek így sportos menetdinamikával bírnak: a 308 plug-in hibrid rendszerének összteljesítménye 195 lóerő (a nyomaték 380 Nm), míg a 408-asban azonos nyomaték mellett 225 lóerőt tud a rendszer.

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT

Legfrissebb híreink