2025 júniusának végén a párizsi Aguttes aukciós ház újabb fontos autós árverést tartott. A helyszín a Paris Expo Porte de Versailles, a katalógus pedig – szokás szerint – francia eleganciával, szakmai alapossággal és némi nosztalgiával volt megfűszerezve. Az 1974-ben alapított Aguttes ma Franciaország egyik legismertebb és legnagyobb független aukciós háza, és évente több mint hetven árverést szervez a különféle műtárgyak, bútorok, órák, borok és klasszikus autók kategóriájában.
A Peugeot rajongói különösen örülhettek, hiszen több ritka oroszlános modell is szerepelt a kalapács alá kerülő példányok között. A vevők egy 1957-es gyártású Peugeot 203 C négyajtós szedánra is licitálhattak. A 203-as volt a Peugeot első új fejlesztésű autója a háborút követően – sőt, hat éven át ez volt a Peugeot egyetlen modellje –, 1948 és 1960 között gyártották, s végül közel 700 ezer példányban kelt el.
Ez az autó a második világháború utáni francia gazdasági fellendülés szimbólumává vált. A „Trente Glorieuses”, vagyis a „Dicsőséges harminc év” (1945–1975) Franciaország gazdasági aranykora volt, amikor a társadalom modernizálódott, a jóléti állam kiépült, az emberek tömegesen jutottak autóhoz, hűtőszekrényhez, és évente el tudtak menni nyaralni. A Peugeot 203 pontosan ennek az időszaknak lett az „ideális családi autója”: elérhető, strapabíró és igényesen kidolgozott jármű volt. Egyfajta mobilitást adott a francia középosztálynak – szó szerint és társadalmilag egyaránt.
A 12 éves modellciklus sok változást hozott, az elárverezett C a frissített szériát jelöli, amely már erősebb motort és több kényelmi tételt kapott a fedélzetére. Az aukción szereplő világoskék példány állapotát közepesnek ítélték a szakértők: a 203-as működőképes volt, de voltak hibák a karosszérián, és némi patina is mutatkozott már a kocsin. Az ár ennek megfelelően alakult: végül pontosan 6308 euróért kelt el. A leütési ár önmagában nem lenyűgöző, de azt azért jól mutatja, hogy a 203-asok nem elsősorban értékük, hanem szimbolikus jelentőségük miatt fontosak.
Az aukción elkelt másik Peugeot sokkal fiatalabb, de sokkal különlegesebb: egy 1993-as Peugeot 306 1.8 Cabriolet-ről van szó, amelynek formatervét a legendás olasz Pininfarina dizájnstúdió alkotta meg. Az autó Luxor sárga fényezést kapott – ezt a ritka árnyalatot a Peugeot Couleur & Matière (Szín és Anyag) belső dizájnrészlege fejlesztette ki a különleges szériákhoz.
Ez a példány azért volt különösen értékes, mert órájában mindössze 900 kilométer volt, azaz gyári állapotban, szinte újként maradt fenn. Végül 28 ezer 480 euróért cserélt gazdát – jóval az előzetesen becsült érték felett.
Az árverés előtti katalógusban még szerepelt, de a teremben végül nem került kalapács alá egy 1983-as Peugeot 305 SR Break. Az egyszerű családi kombi sorsa azért egyedülálló, mert Valéry Giscard d’Estaing, Franciaország egykori köztársasági elnökének személyes autója volt. A jármű sötétzöld (fantázianevén Vert Forêt, azaz erdőzöld) színű, bézs szövetbelsővel, és több mint 111 ezer kilométert futott. Giscard, aki modern, visszafogott elnöki imázsra törekedett, gyakran használt „átlagos” autókat, hogy közelebb kerüljön a polgárokhoz – szemben az elődjei által kedvelt páncélozott Citroënekkel.
A 305 Break is ezt a hozzáállást tükrözte: praktikus, polgári, de elegáns. Az aukciós házak egyik trükkje, hogy nem minden kocsit árvereznek el nyilvánosan. A különleges tételek – értékük, múltjuk vagy éppen tulajdonosaik miatt – sok esetben zártkörű liciten találnak gazdára. Ez lett a sorsa az elnök egykori kombijának is: az Aguttes stratégiai döntést hozott, és privát értékesítésre tartották fenn, ahol a potenciális vevők diszkrétebb körülmények között licitálhattak. Ez ma egyre jellemzőbb a gyűjtők világában, hiszen nem mindenki akarja ország-világ előtt megmutatni, hogy mennyit fizetett egy volt elnök autójáért.
A 2025-ös párizsi Aguttes aukció újfent bebizonyította, hogy a Peugeot neve sokkal többet jelent egyszerű autómárkánál. A Peugeot maga a modern kori francia történelem, identitás és stílus. Legyen szó az egész nemzetet mobilizáló népautóról, egy látványos, hedonista kabrióról vagy épp egy volt államfő praktikus kombijáról, a márka minden korszakban olyan termékeket alkotott, amelyek értelmet adnak az autógyűjtés szenvedélyének.