Irán nem a legszerencsésebb korszakát éli, de elmondható, hogy a közel-keleti térség egyik legjelentősebb autógyártó nemzete. Az itt működő cégek közül az Iran Khodro a legnagyobb autógyártó. Iránban tavaly mintegy 1,2 millió autót gyártottak, aminek közel a fele, 556 ezer az Iran Khodro (IKCO) gyártósorairól gördült le. A cég erre az évre hatszázezer személyautó gyártását tervezte.
A cég sikerének egyik kulcsa, hogy a saját fejlesztésű modellek mellett még mindig állítanak elő olyan Peugeot modelleket is, amelyek Európában ugyan már nem kaphatók, de a térségben kedveltek és sok a vásárlójuk.
Az Iran Khodro (a khodro perzsául autót jelent) régóta ápol üzleti kapcsolatokat a Peugeot-val, illetve korábban a PSA konszernnel. Francia licenszek alapján számos modell készült már itt: a 2000-es évek elején például a Peugeot 206, a Peugeot Pars és a 405-ös, valamint a Peugeot Roa voltak a legsikeresebb modellek, amikor ezek az autók az iráni belső piac mellett jelentős keresletet elégítettek ki Azerbajdzsánban, Irakban, Örményországban, Üzbegisztánban, Türkmenisztánban, Szíriában és Afganisztánban.
Ekkorra a helyi beszállítói ipar már annyira fejletté vált, hogy az itt készülő autókban csupán átlagosan 5-10 százalékot tettek ki a Franciaországból érkező komponensek. Az iráni vállalat a Peugeot 405 esetében például 98%-os önellátási szintet ért el, míg a modernebb 206-osnál 75% volt a hazai beszállítói arány. A Pars nevű modell neve korábban Peugeot Persia volt és ez a 406-os némiképp átszabott változata.
A 2010-es évek elején az iráni rezsimre kiszabott gazdasági szankciók miatt a Peugeot és a helyi gyártó együttműködése ellehetetlenült, ám amikor a korlátozásokat feloldották, mindkét fél határozott igent mondott a kooperáció folytatására. 2016-tól ismét készülnek itt Peugeot modellek, ezúttal azonban a Peugeot 50%-os tulajdonrészt szerzett a közös vállalkozásban, amelynek rövidítése IKAP. A tervek évi 200 ezres gyártási darabszámról szóltak, ám az új üzemben már sokkal későbbi, modernebb Peugeot-k készülnek. A legkisebb modell a trióban a 208-as, itt készül továbbá a kisautó SUV verziója, a Peugeot 2008, továbbá gyártják a 301-est is, amely a szedán karosszéria és az elnyűhetetlen technika révén különösen népszerű a helyiek körében.
Hasonlóan megbízhatók az iráni Peugeot modellek erőforrásai. A perzsa piacon a benzinesek a nyerők, az itteni Peugeot-kba típustól függően három Peugeot motor egyike kerülhet. Az 1,6-os az évek során többféle változatban szerepelt a palettán 90-től 115 lóerőig, míg az 1,8-as változatai 90, 100 és 110 lóerőt adtak le. Létezik egy modernebb 1.6-os is, amelynek teljesítménye 100 és 125 lóerő között lehet.
A korábban Iránban gyártott sorozatok között néhány ritkaság is van, hiszen itt készült például a sikkes Peugeot 206 és 207 kisautók szedán változata, amely Európában ismeretlen ugyan, de ezen a piacon a négyajtósok a legnépszerűbbek, ezért volt kifizetődő áttervezni őket, és életre hívni a kis szedánokat.
A Hyundai Elantrával versenyző Michelisz Norbert a szezon utolsó hétvégéjén, az izgalmakban bővelkedő makaói évadzárón elnyerte a Kumho FIA TCR World Tour 2024-es egyéni világbajnoki címét, megismételve a TCR World Tour 2023-as évadában elért sikerét.
A Hyundai Elantrával versenyző Michelisz Norbert a szezon utolsó hétvégéjén, az izgalmakban bővelkedő makaói évadzárón elnyerte a Kumho FIA TCR World Tour 2024-es egyéni világbajnoki címét, megismételve a TCR World Tour 2023-as évadában elért sikerét.
Kedvencekhez adva!
Eltávolítva a kedvencek közül!