Vadonatúj, következő generációs üzemanyagcellát mutat be a november 20. és 23. között esedékes 2023-as Európai Hidrogénhéten a Honda. A Hydrogen Fuel Cell Stack Module névre keresztelt rendszer nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a márka működése 2050-re világszerte karbonsemlegessé váljon, ezért is határoztak úgy a cég illetékesei, hogy a Brussels Expo területén megrendezett European Hydrogen Weeken is közszemlére teszik.
Ultramodern mivoltáról nemcsak kis mérete, rendkívüli ereje és kivételes tartóssága árulkodik, hanem sokcélúsága is, hiszen személy- (FCEV) és haszongépjárművekbe, építőipari eszközökbe és a telepített áramtermelő egységekbe egyaránt beépíthető. A Honda az üzleti és technológiai partnerekkel való együttműködés vízióját kínálja az üzemanyagcellás rendszer alkalmazásainak kiterjesztése érdekében, és minden potenciális együttműködő partnert arra ösztönöz, hogy látogasson el az I90-es standra a 7-es csarnokban az Európai Hidrogén Héten.
A Honda már most is számos olyan céggel dolgozik együtt, amelyek a későbbiekben alkalmazhatják majd a rendszert, így a tervezési és az integrációs szakaszban is segíthetik az üzemanyagcella a fejlesztését. Tekintettel a rendszer kiforrottságára, a vállalat már a 2020-as évek közepén megkezdheti az értékesítést.
–Idestova 30 éve járunk élen a hidrogénalapú üzemanyagcellás rendszerek fejlesztésében, és hisszük, hogy hamarosan elérjük a piaci bevezetéshez szükséges keresleti szintet – osztotta meg gondoltait Ingo Nyhues, a Honda Motor Europe európai üzleti tervezésért és fejlesztésért felelős igazgatója.– Új, fejlett üzemanyagcellánk tökéletesen alkalmas rá, hogy kielégítse a nullemissziós áramforrás iránti ipari igényeket, így rendkívül gyors átállást tesz lehetővé. Kis méretének, nagy teljesítményének, egyedülálló tartósságának és rövid üzembe helyezési idejének köszönhetően roppant sokoldalú, különösképpen, hogy hideg környezetben is használható. A hidrogénhasznosítás és FCEV-értékesítés kapcsán szerzett három évtizedes tapasztalat biztos alapként szolgál az új európai iparágak meghódításához, nem mellesleg átfogó támogatást jelent a térségnek, hogy elérje zéróemisszió kapcsán kitűzött céljait – tette hozzá.
Tekintettel a hidrogén egyedi tulajdonságaira, az üzemanyagcellás rendszer várhatóan különösen hatékony energiaforrásként szolgálhat majd mind a nagy igénybevételű, nagyméretű mobilitási termékek és a nagyméretű infrastruktúra, mind a gyors feltöltést igénylő mobilitási termékek esetében, ahol ezt akkumulátorokkal nehezen lehetne működtetni. E jellemzők alapján a Honda négy fő területet határozott meg az üzemanyagcellás rendszerének felhasználására mind a közlekedési, mind az ipari szektorban.
Üzemanyagcellás (FCEV) és -haszongépjárművek
A Honda azt tervezi, hogy 2024-ben megkezdi a vadonatúj CR-V FCEV modell értékesítését Észak-Amerikában és Japánban. A Honda rengeteg energiát fektet abba, hogy tiszta üzemű, alacsony zaj- és rezgésszintű üzemanyagcella-rendszereket hozzon létre, amelyek nehéz-tehergépjárművekben juthatnak szerephez. Az új fejlesztésekkel a szállítmányozási, árufuvarozási és logisztikai ágazat igényeit igyekszik kielégíteni a Honda, azaz olyan fenntartható hajtáslánc-technológiákon dolgozik, amelyekkel nehéz rakományok is eljuttathatók nagy távolságokra.
Ezt bizonyítja, hogy a Honda Motor és Isuzu Motors idén májusban megkezdte a következő generációs üzemanyagcella-rendszerrel felszerelt nehéz-haszongépjárművek közös fejlesztését és tesztjét. A két vállalat azt tervezi, hogy már a jelen pénzügyi év vége előtt, azaz 2024. március 31-ig elindítja a tanulmánymodell közúti, bemutatójellegű próbáit. Ha minden a tervek szerint alakul, 2027-ben érkezhet a sorozatgyártású változat, ami összegzi az eddig megszerzett tudást és tapasztalatot.
Telepített áramtermelő
Az adatközpontok áramigénye jelentősen megnőtt, hiszen a felhőalapú számítás és az úgynevezett ’big data’-alapú adatbázisok kezelése rengeteg energiát emészt fel, ráadásul egyre nagyobb szükség van tartalék energiaforrásokra az üzletmenet-folytonossági tervezéshez (BCP). A keresletet kielégítendő a Honda ezen a területen is megkezdi az üzemanyagcellára épülő, telepített generátorok alkalmazását, azaz tiszta és csendes tartalék áramforrást biztosíthat.
Építőipari gépek
A Honda szakemberei azon dolgoznak, hogy az építőiparban is kihasználhatók legyenek a hidrogénalapú rendszerek előnyei. A vállalat különféle zéróemissziós építőipari gépek, például üzemanyagcellás markolók és homlokrakodók fejlesztésében vesz részt, s további alkalmazási lehetőségeket keres a szektorban.
A Honda üzemanyagcella-technológiája és hidrogént hasznosító tevékenységei
A Honda több mint 30 éve folytat hidrogéntechnológiákkal és az üzemanyagcellás személygépjárművekkel (FCEV) kapcsolatos kutatásokat és fejlesztéseket. 2002-ben mutatta be a Honda FCX-et, mint az első zéróemissziós FCEV, amelyet az Egyesült Államokban és Japánban lízingelhettek az ügyfelek. További előrelépést jelentett, a két igencsak környezetbarát modell, a 2008-ban bemutatott Honda FCX Clarity és a 2016-ban debütáló ötüléses Clarity Fuel Cell szedán, amelyek a hagyományos járművekkel azonos teljesítményt tudott nyújtani.
A Honda hidrogénnel kapcsolatos tevékenysége túlmutat a termékeken. Európában a Honda R&D Europe (Deutschland) a németországi Offenbachban található bázisán zöld hidrogéngyártó üzemet hozott létre, hogy az energiagazdálkodás területére is kiterjessze a tevékenységi körét. Ez a legújabb létesítmény a fotovoltaikus rendszerekből származó felesleges napenergiát elektrolízis útján zöld hidrogén előállítására használja fel.
Ha szeretne többet megtudni a European Hydrogen Weekről (helyszín: Brussels Expo), kérjük, látogasson el a www.euhydrogenweek.eu honlapra!
Amennyiben a Honda Fuel Cell prototípusról és a Honda hidrogénüzletágáról szeretne bővebben tájékozódni, kérjük, keresse fel a Honda Global Newsroomot.