DUNA AUTÓ

    Meddig érdemes halogatni?

    Meddig érdemes halogatni? Meddig érdemes halogatni?

A téli gumicsere fontosságáról mindig, minden platformon sokat hallhatunk, de ugyanilyen kardinális kérdés a nyári abroncsok megfelelő használata is. Örökérvényű szabálynak tűnhet, miszerint ha az átlaghőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé kerül, akkor már téliről nyárira cserélhetőek az abroncsok. Habár egyre tavasziasabb az idő, reggelente és esténként még lehűlhet annyira a hőmérséklet, amihez a téli gumi még mindig több biztonságot nyújthat, mint amennyi hátránya keletkezhet belőle az autósnak. Egy-egy kiadósabb esőzésről nem is beszélve, amikor a síkossá váló aszfalton csökkenhet a gépkocsi kezelhetősége, a féktáv pedig jócskán megnövekedhet.

„Sokan azt gondolják, hogy a téli gumikat egész évben használhatják, minden helyzetben betöltik funkciójukat, ráadásul spórolnak is vele. De ez tévedés: melegebb időben hamarabb elkopnak, így zajosabb gördülést, csökkent stabilitást, megnövekedett fékutat is eredményezhetnek. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy egy 100 km/h-ról történő vészfékezésnél a téli gumival szerelt gépjármű 6 méterrel később áll meg, mint a nyári gumival szerelt autó. Egy sérült gépkocsi megjavíttatása pedig korántsem tekinthető spórolásnak, a saját illetve szeretteink testi épségének megfizethetetlenségéről nem is beszélve” – fejtette ki Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. Hozzátette: „Ha ki is húzzuk valameddig a nyári abroncsok cseréjét, a jövőre nézve tanácsos időben bejelenteni az autónkat a szervizbe, hogy biztosan legyen időpontunk, és akkor, amikor nekünk a legalkalmasabb.”

Ha eljön a gumicsere ideje, érdemes az alábbi szempontok szerint átvizsgálni az abroncsokat:
• Profilmélység
A hatósági előírások szerint, ha a nyári gumik profilmélysége kevesebb, mint 1,6 milliméter, már fel sem szabad szerelni az abroncsokat az autókra, hiszen a velük való közlekedés szabálytalan és életveszélyes. A 24 márkaszerviz üzemeltető óbudai cég szakértői azonban a 3 milliméteres értéket tartják igazán biztonságosnak, hiszen az abroncs kopásával folyamatosan nőhet az úgynevezett aquaplaning, vagyis az autó vízen való felúszásának esélye is.
• Anyag, kopottság
A használat mértéke, valamint a gumik kémiai összetételének változása egyaránt hatással van az abroncsok élettartamára. Elhasználódásuk mérséklése érdekében a szakemberek azt tanácsolják, hogy szezononként más-más pozícióra helyezzük a gumikat az autónkon. Fontos azonban, hogy ha elkopott vagy sérült valamelyik kerekünk, akkor a vele azonos tengelyen forgót is ki kell cserélni. És sose kombináljuk a nyári-téli abroncsokat egy szetten belül!
• Élettartam
A Duna Autó szakértői szerint nincs ökölszabály arra vonatkozóan, hogy a gyártástól számítva hány évig ajánlatos egy-egy garnitúrát használni. A kor miatti elhasználódásnak ugyanis több befolyásoló tényezője van. A 8-10 éves abroncsok azonban már cserére érettek.
A gumik gyártásának időpontját pedig egyszerűen kiolvashatjuk a felületükön megtalálható DOT számból. A szám második részében az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja.
• Légnyomás
Nem csak a féléves pihentetést követően, hanem meghatározott időközönként is érdemes ellenőrizni a kerekek légnyomását. A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok ugyanis nem kopnak egyenletesen, aminek következtében csökkenhet élettartamuk, autónk üzemanyag-fogyasztása megnőhet, ráadásul kevésbé kontrollálhatóvá is válhat.

Ez is érdekelhet
Nissan

Nissan Qashqai: Megújult a kategóriateremtő Crossover

Erősen átdolgozott külső dizájn a crossover vásárlók meghódítására. Új szintre lépett a beltéri hangulat a megújult anyagoknak és díszítéseknek köszönhetően.

Citroen

Érkezik Európába a hétüléses Citroen

Szögletes formavilág, tágas helykínálat, elektromos, hibrid és belső égésű hajtásláncok jellemzik a várhatóan nyáron érkező C3 Aircross modellt.