NFKI PÁLYÁZATI HÍREK

Konvencionális hajtású kishaszonjárművek

Konvencionális hajtású kishaszonjárművek Konvencionális hajtású kishaszonjárművek

 

Projekt adatai


Konzorciumvezető: DUNA AUTÓ Kereskedelmi és Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Konzorciumi partner: Óbudai Egyetem (Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara és a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kara), TRIGON Electronica Fejlesztő és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság

Projekt azonosítószáma: 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00303

Projekt címe: Konvencionális hajtású kishaszonjárművek számára pótlólagosan is beépíthető vonóerőösszegző hibrid hajtási rendszer kutatás-fejlesztése, a mintarendszer megtervezése, laboratóriumi és valós üzemi tesztek első szakaszának megvalósítása.

Megítélt támogatás: 1.589.861.870 Ft

A konzorciumvezető támogatási összege: 678.688.760 Ft

Óbudai Egyetem támogatási összege: 203.040.000 Ft

TRIGON Electronica Fejlesztő és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság támogatási összege: 93.433.320 Ft

Támogatás mértéke: 61,34%

Megvalósítás időtartama: 2020.01.01.- 2023.12.31.

Projekt rövid összefoglalója

A projekt a járműközlekedés azon globális problémájára kíván alkalmazható alternatívát létrehozni, amely szerint a belsőégésű motoros, fosszilis energiát használó járműhajtás által okozott ökológiai lábnyomot csökkenteni szükséges. A megoldás legyen költséghatékony, az “E-hajtóegység” sorozatban gyártható és szakműhelyben utólag is beépíthető legyen a megcélzott járműkategória egyedeibe. Cél, hogy a közlekedési viszonyoktól függően minimum 5-10%-kal csökkenjen a fosszilis energiafelhasználás. A projekt megoldást kíván adni merev tengelyes és független felfüggesztésű járművek számára is.

Cél az E-mobilitás bővülő elterjedése, a fejlesztések eredményeként olyan technológia és megvalósítás jut felszínre, mely segítségével az E-hajtás pótlólagos beépítésével és hagyományos hajtáshoz való illesztésével hibrid hajtási rendszerűvé válik a jármű.

Jelenleg az alternatív gépjárműhajtás elterjedése lassan halad a piacon. Ezek az alternatív hajtási rendszerek (beleértve az energiatárolás és a töltés problémáit) ár-érték arányban nem vonzók a

piacon. Célunk az, hogy egy kedvezőbb árfekvésű megoldást hozzunk létre, amelyet a Duna Autó saját szakműhelyében tud alkalmazni, így egyfelől a konzorcium hozzájárul az alternatív járművek számának gyarapodásához, másfelől az E-hajtásoknál alkalmazott akkumulátorméret (kapacitás) és töltés problémáját is kezeli.

A projekt eredménye, hogy létrejön egy új technológia, eljárás, mintadarab és annak laboratóriumban és tesztjárműben történő vizsgálata, minősítése.

Vizsgálataink szerint Európában van egy-két olyan gyártó, amelyik „elektromos hajtási kittet” gyárt. Elemezve ezeket négy fő problémát állapítottunk meg.

•          A széleskörű alkalmazás lehetőségét nem biztosítja, hogy különböző járműtípusokhoz (teljesítmény, végsebesség, tömeg, stb.) nem lehet azonos hajtóművet alkalmazni sem energetikai, sem beépítési szempontok miatt.

•          A beépítéshez az alap-hajtásláncot nagymértékben át kell alakítani, ezért az eredmény nem minden esetben éri el a befektetés mértékét. Emiatt nem is terjedt el az ilyen típusú hajtóegységek alkalmazása.

•          A kapható kittek főként személygépjárművekbe építhetők, nagyobb tömegű haszonjárművekhez alkalmatlanok.

•          Nincs olyan megoldási csomag, amelyben lennének merev tengelyhez és független kerékfelfüggesztéshez egyaránt alkalmazható megoldások.

Ezzel szemben a mi megoldásunk nem igényli a járműben meglévő hajtási rendszerének teljes eltávolítását, hanem kiegészíti azt.

Célunk az, hogy a tesztelhető járműbe épített kivitelt létrehozzuk, és a tesztjárművel 10.000 km futásteljesítményt érjünk el.

A konzorciumi tagok együtt végzik az ipari kutatást, amelyen belül kialakul a megtervezhető jogtiszta, újszerű és korszerű hajtóegység. A TRIGON megtervezi a kísérleti hajtóegységet, az Óbudai Egyetem pedig a laboratóriumi tesztberendezést. Mindhárom konzorciumi tag részt vesz a laboratóriumi tesztelésben. Ezt követően a Duna Autó járműbe építi a kísérleti rendszert. A tagok elvégzik a rendszerintegrációt. A tagok vállalt feladataik elvégzésére képesek, ezt korábbi, hasonló jellegű fejlesztéseiknél bizonyították. Az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara vesz részt a projektben. A TRIGON mintegy 15 éve alternatív hajtástechnológiák és hajtóegységek kutatás-fejlesztésével foglalkozik és e téren számos találmánnyal rendelkezik. A forgalomban lévő, ill. kapható kishaszonjárművek elsődlegesen konvencionális hajtásúak. Emiatt tervünk az, hogy olyan eljárást és megoldást dolgozunk ki, amelyben új, vagy akár használt járműben is a hajtáslánc átalakítható legyen hibriddé. A megoldásnál figyelembe vettük az árérzékenységet és ezért egy olyan javaslatot dolgoztunk ki, amely elfogadható áron beépíthető a meglévő járműbe. Az eladható volumen mértéke függ az ártól és az átalakítást eredményétől (megtérülésétől). Az elvi megoldást megtaláltuk, most annak fenntartható megvalósítását szeretnénk elérni.

Ez is érdekelhet
BYD

A BYD a 2024-es Genfi Autószalonon: új modellek és világelső hibrid technológia az európai piacokon

Megérkezett a BYD új, Super DM (DM: Dual Mode) hajtáslánca: a márka első európai plug-in hibridje a Genfi Autószalonon debütál. A DENZA D9 után itt a BYD prémiummárkájának újabb európai újdonsága, a DENZA N7.

Suzuki

Suzukival erősít a MOL Limo

Februártól kategóriájában piacvezető Suzuki modellel, a Vitarával bővül a MOL Limo flottája.