• Mit kell tudni az EURO környezetvédelmi besorolásról

 

A környezetvédelmi besorolásról

 

Európában az első gépjármű kipufogógáz károsanyag kibocsátási normákat akkor még Európai Közösségként (EK), már az 1970-es években bevezették. Határértéket kezdetben csak a szén-monoxid és a szénhidrogén tartalomra határoztak meg, majd 1988-ban a dízelmotor-részecskékre (korom) is korlátozták a kibocsátási értékeket.

Az első euró-szabvány (Euro 1) 1992-ben érkezett meg. Az előírások fokozatos szigorúbbá válása során egyre újabb és újabb Euro szabványokat vezettek be, amelyeket néha római számokkal jelölnek.

A 2017. szeptemberében bevezetett új előírásokat Euro 6 elnevezéssel azonosították. Ezek az új előírások komoly kihívásokat jelentettek a gyártók számára.

A dízel-botrány kapcsán a különféle Euro besorolások a közérdeklődés középpontjába kerültek. A modern Euro 6 előírások a kipufogógáz szénhidrogén (HC), nitrogén-oxid (NOx), szén-monoxid (CO), nem metán alapú szénhidrogén (NMHC) és részecske (korom) tartalmának határértékeit határozzák meg. A tudományos kutatások különösen a kipufogógázban levő nitrogén-oxidokat és a finom port tekintik az egészségre és az éghajlatra legkárosabb szennyezőanyagnak, ezért ezekre vonatkozóan még szigorúbb a kibocsátási normákat határoznak meg.

 

A jelenleg érvényben levő kipufogógáz károsanyag kibocsátási előírás az Euro 6. Azonban az Euro 6 előírásnak több lépcsője van: a károsanyag határértékek meghatározása mellett 2017. szeptember 1-től szigorúbb kritériumok vonatkoznak a kipufogógáz károsanyag tartalmának mérésére is. Az Euro 6d-Temp előírásoknak megfelelő gépkocsitípus jóváhagyása során a kipufogógáz fentiekben említett károsanyag tartalmát a legutóbb 1997-ben módosított mérési ciklus (NEDC = New European Driving Cycle [Új európai menetciklus]) helyett a WLTP (Világszerte harmonizált könnyű gépjármű teszt]) menetciklus szerint, valódi közúti forgalomban, azaz RDE (Real Driving Emissions [Valódi vezetés közbeni kibocsátások]) körülmények között határozzák meg.

Összefoglalva tehát, míg az Euro 6c szabvány a WLTP ciklus alkalmazását írta elő, a 6d-Temp emellett az RDE előírások használatát is kötelezővé teszi.