MIT KELL TUDNI A GÉPKOCSIK EURO KÖRNYEZETVÉDELMI BESOROLÁSÁRÓL?
Európában az első gépjármű kipufogógáz károsanyag kibocsátási normákat akkor még Európai Közösségként (EK), már az 1970-es években bevezették. Határértéket kezdetben csak a szén-monoxid és a szénhidrogén tartalomra határoztak meg, majd 1988-ban a dízelmotor-részecskékre (korom) is korlátozták a kibocsátási értékeket.
Az első euró-szabvány (Euro 1) 1992-ben érkezett meg. Az előírások fokozatos szigorúbbá válása során egyre újabb és újabb Euro szabványokat vezettek be, amelyeket néha római számokkal jelölnek.
A 2017. szeptemberében bevezetett új előírásokat Euro 6 elnevezéssel azonosították. Ezek az új előírások komoly kihívásokat jelentettek a gyártók számára.
A dízel-botrány kapcsán a különféle Euro besorolások a közérdeklődés középpontjába kerültek. A modern Euro 6 előírások a kipufogógáz szénhidrogén (HC), nitrogén-oxid (NOx), szén-monoxid (CO), nem metán alapú szénhidrogén (NMHC) és részecske (korom) tartalmának határértékeit határozzák meg. A tudományos kutatások különösen a kipufogógázban levő nitrogén-oxidokat és a finom port tekintik az egészségre és az éghajlatra legkárosabb szennyezőanyagnak, ezért ezekre vonatkozóan még szigorúbb a kibocsátási normákat határoznak meg.