PEUGEOT

    A Peugeot SPx koncepció a ma és holnap elektromos robogója lehet

    A Peugeot SPx koncepció a ma és holnap elektromos robogója lehet A Peugeot SPx koncepció a ma és holnap elektromos robogója lehet

A Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig korszerű és megfizethető modellekkel ért el sikereket. Az SPx koncepció a ma és holnap elektromos robogója lehet, míg a PM-04 Trail tanulmány inkább a könnyű terepmotorozás híveinek szól.

Talán kevesen tudják a Peugeot-ról, de tény, hogy az értékesített darabszámok tekintetében a francia márka a világ egyik vezető robogógyártója, ami nem is csoda, hiszen már 1898-ban bemutatták első kétkerekű modelljüket. A Peugeot újító szelleme mindig jelen volt a márka robogóiban; például ők mutatták be a világ első 45 fokos hengerszögű V2-es motorral szerelt robogóját, ám az igazi sikerkorszak a II. világháború után köszöntött be.

Ekkor az újjáépítés és a gazdasági fellendülés hatására egyre több embernek volt szüksége valamilyen közlekedési eszközre, ám az autó sokaknak még túl drága volt, a tömegközlekedés hálózatai pedig nem voltak olyan elterjedtek és könnyen hozzáférhetőek, mint manapság.

A legikonikusabb Peugeot robogó a 1970-es évek elején érkezett a piacra, ez volt a 103-as.

A divatos, takarékos és megfizethető 103-as igazi telitalálat lett, illetve jókor volt jó helyen; elsősorban a mediterrán Európa napsütéses tájain fogyott nagy számban a Peugeot sikermodellje. Népszerűsége annyira átütő volt, hogy folyamatos fejlesztés mellett közel három évtizedig maradt gyártásban, s mindmáig ez a legnagyobb, több mint négymilliós példányszámban eladott robogó a világon. A Peugeot 103 filozófiája mára sem ment ki a divatból, csak egy kicsit átalakult. Az SPx koncepció ugyanis több mint fél évszázaddal később a 103-as örökségét folytatja, ám teszi mindezt a mai korszellemnek megfelelően.

 

 

A mai emberek elvárásai, értékei és prioritásai egyaránt különböznek az 50 évvel ezelőttitől, és mindez jól tetten érhető az SPx formatervében. A Peugeot SPx legfontosabb jellemzői a minimalizmus, a fenntarthatóság és a társadalmai felelősség, így szinte magától értetődik, hogy az SPx elektromos hajtásláncot kapott. A koncepció alumíniumváza garantálja a kis saját tömeget, ami egyszerre javítja a hatékonyságot és az agilitást. Az összkép hatványozottan futurisztikus, amit az olyan részletek emelnek ki még jobban, mint az első villa és a szimpla hátsó lengőkar.


 

Utóbbi megoldásnak számos előnye van, hiszen így például könnyebben és gyorsabban leszerelhető a kerék, valamint a lánc karbantartása is egyszerűbb. A szimpla lengőkar magában foglalja a hátsó tengelyt, a lánckereket, így a kerékanya oldása után a kerék máris leemelhető a tengelyről. Az ilyen lengőkar ráadásul sokkal látványosabb is, mint a hagyományos kétoldalas megoldás. További előnye, hogy kisebb a rugózatlan tömeg, ami tempós haladás közben előnyt jelent a kétkerekű teljesítménye terén is.

Az, hogy az SPx koncepcióval a Peugeot nem a minél magasabb teljesítményszintet célozza meg, teljesen logikus és érthető lépés. Az elektromos robogókat ugyanis szinte az összes gyártó elsősorban kezdő motorosok vagy ingázók számára fejleszti, ez a vásárlói csoport pedig nem a lehető legtöbb lóerőt, a szédületes gyorsulást, hanem a megbízhatóságot, a megfizethető árat, a gyors töltési időket és a könnyű kezelhetőséget várja el kétkerekűjétől. Mindennek pedig az a jótékony hatása, hogy egyre többen váltanak négyről két kerékre, ami csökkenti az utak zsúfoltságát, illetve – különösen egy elektromos robogó esetében – mérsékli a lokális emissziót.

Nem a Peugeot formatervezői készítették a PM-04 Trail tanulmányt, hanem Oberdan Bezzi rajzolta meg a Peugeot számára ezt a koncepciót. Bezzi neves olasz motorkerékpár-, és robogódizájner, aki már több mint három évtizede alkot. Véleménye szerint is egyre többen vannak Európában olyanok, akik örömmel fogadnának a kínálatban egy könnyű építésű, akár terepre is alkalmas gépet 30 lóerő körüli teljesítménnyel. Ennek megfelelően Bezzi egy 300 cm3-es egyhengerest képzelt el a PM-04 Trail számára, amely bőven elegendő teljesítménnyel ruházná fel a kistömegű gépet. A formaterv egyszerre elegáns és modern, a PM-04 Trail divatos vonalai révén széles vevőkör tetszését nyerhetné el.

Bár hivatalos döntés egyelőre nem született arról, hogy a PM-04 Trail végül gyártásba kerül-e, de az biztos, hogy helye lenne a Peugeot palettáján. Az oroszlános francia márka jelenleg a világ hetven országában kínálja két- és háromkerekű robogóit. A széles paletta minden darabjában közös, hogy a hajtásról vagy villanymotor, vagy 50 és 400 cm3 közötti lökettérfogatú, kis fogyasztású, négyütemű, Euro 5-ös emissziós besorolású benzinmotor gondoskodik.

 

Ez is érdekelhet
Duna Autó

Újabb márkákkal bővülünk

A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport mai sajtótájékoztatóján ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON Csoport képviselőivel a SERES és DFSK márkák országos disztribúciójának beindítására vonatkozó megállapodást.

Peugeot

40 éves lett a Peugeot 205 és a 205 GTi

A modern klasszikussá vált Peugeot 205 rövid története