84
MEGFIZETHETŐ DIVATCIKK - Duna Autó Zrt.
 

MEGFIZETHETŐ DIVATCIKK

Suzuki Vitara 1.6

A városi terepjárók népszerűsége töretlen, amit szinte minden autógyár igyekszik meglovagolni. Az utóbbi időben láthatunk nagyon mutatós gépeket vagyonokért és kacatoknak tűnő modelleket olcsón. A Suzuki, a Vitarával úgy tűnik, hogy megtalálta az arany középutat.

Az új Vitara nem néz ki rosszul, jól eltalálták a méretét, s bár műanyagból bőven jutott a fedélzetére, azért kényelmes, élhető jármű kerekedett belőle, amelynek árszabásánál is próbáltak a vásárlók kedvébe járni. Persze 4-5 millió forint nem kevés, de ha a konkurenciához viszonyítjuk az új üdvöskét, akkor a 4,5 milliós induló ár nem tűnik soknak. Az összkerékhajtású változatért már 5,1 milliót kell leszurkolni, de azzal nem árt tisztában tenni, hogy szinte sosincs rá szükség, hacsak valaki nem erdő- vagy mezőjárásra adná a fejét.

A motorpaletta nagyon egyszerű, ugyanis van 1,6-os és 1,6-os erőforrás, előbbi benzines, utóbbi dízel változatban. Rengeteg vásárló dönt nehezen, ha nagyobb a kínálat, a Suzuki ezzel a húzással megkönnyítette a dolgukat. A felszereltség terén sem tolnak apróbetűs, végeláthatatlan listákat az ember elé, nagyjából GL, GL+ és GLX változatok közül lehet választani. Az alapfelszereltség egyébként egyáltalán nem rossz, a GL+-os Vitarát például már 17 colos alukkal szereleik, hátul is elektromos mozgatásúak az ablakok, nem hiányzik belőle a tempomat és az ülésfűtés, illetve már a légkondi is automata. Mindezek mellé az új üdvöske a hivatalos zúzdában is remekül szerepelt, így azoknak sem kell aggódniuk, akiknél a biztonság élvez prioritást.

Bessenyey Krisztina "biztonság"

Az új Vitara beállt a sorba. Szép, klassz, meg minden, de én már csak úgy tudtam ránézni, mint egyre, a sok-sok sport-szabadidős közül. Úgy érzem, 1988-tól tartó négy generációja során szép lassan őrlődött fel igazi egyénisége. Persze, nem öncélú az egyen ..műterepjárózás" felé hajlás, az igények már egy jó ideje egyértelműen mutatják az irányt. Igaz, nem mindegy mennyiért és milyet. A .,Mi Suzukijaink- - merthogy a Vitara is az -, egyre dráguló világban üde színfolt lehet a nóvum korrekt árképzése. Akik csak a látványra mennek és megelégszenek egy nem túlcicomázott fronthajtásossal, azok egy közepesen, vagy inkább jobban felszerelt divatmini áráért már városi terepjárózhatnak. Természetesen a Suzuki Allgrip néven futó, intelligens összkerékhajtású változatokért és kényeztető cuccokért már mélyebben kell a zsebünkben kotorászni. Azt azonban meg kell hagyni, hogy jól és roppant biztonságosan rakták össze a kicsikét. Az új Vitara, az Euro NCAP egyre ..durvulóbb" pontozási rendszerén is állta a sarat, s vígan bezsebelte az öt csillagot. Jól vizsgázott a Suzuki TECT (Total Effective Control Technology), ütközési-energiaelnyelő technológiája, s a hét légzsákkal is óvott belső térben, a felnőtt utasok biztonsága mellett a gyermekek védettsége is kiemelkedőn magas pontszámot kapott.

De! Még a sok esetben "buktatót", pontosabban csillagvesztést jelentő, gyalogos védelemben is kiválóan helytállt a Suzuki. A motorházfedél alakja és szerkezete, sőt az ablaktörlők és lökhárító ütközési-energiaelnyerő kialakítása is segíti egy esetleges nem kívánt találkozónál csökkenteni a gyalogosok sérülésének mértékét. Persze az egyéb biztonsági segédberendezések is hoztak pluszokat az új Vitara osztályozásánál, de az alapok mellett, a felszereltségi csomagok emelésével vagy opcionálisan rendelhető kiegészítéssel a vezetést támogató rendszerek, no és sok kényelmi extrával is tovább emelhetjük az autó fényét. Akár, két-fényét is, hiszen lehet az autónak kéttónusú külső színvilága is.

Balogh Bence "innováció"

Sosem fogjuk megtudni, hogyan néznénk a Vitarára, ha egy lenne a japán szabadidő-autók közül. Akkor talán megint csóválnánk a fejünket, hogy miért is olyan nehéz 2015-re összeütni egy európai minőségű műszerfalat, elsorolnánk azt a néhány fontos újdonságot, amivel a meggyőzésünkre siettek, mint a radaros tempomat, a modern, okostelefont is értő, érintőképernyős multimédiás rendszer vagy az én szívemnek mindig kedves nyitható üvegtető. Elmondanánk, hogy nem hiába japán, hiszen van alatta egy használható összkerékhajtás, és maga az 1,6-os, 120 lóerős szívómotor is éppen annyira erős és csendes benne, hogy a tartósság ígéretével együtt jó vásár legyen. De mivel magyar, vagy legalábbis itthon készül, az első perctől fogva szeretni akarjuk. Tudat alatt is szurkolunk neki, és nem is hiába, mert elfogultság ide vagy oda, ez az elmúlt évek legjobb Suzuki újdonsága. Jó, mert éppen annyira vagány, sőt, még cicomázható is, hogy megállja a helyét az erős mezőnyben, de emellett nem felejtett el praktikus, megfizethető autó maradni, amiben jó lenni, amit könnyű vezetni, aminek van épp annyi előnyös tulajdonsága, hogy elnyomja a gyengéit. Ilyen a tágas utastér, az alapáron is magas felszereltség és a kulturált működés, ami mai szabadidő-autóvá teszi.

Vida János " futómű és fékrendszer"

Furcsa kettőség alakult ki bennem a Vitara kapcsán, hiszen egyrészről még mindig vannak benne klasszikus elemek, meg furcsa műanyagok, de a végeredmény sokkal jobb, mint vártam. Bevallottam sokkal kevésbé terepjárós akar lenni, mint a korábbi, ami egészen jól sikerült. A kormányzása ugyan egy kicsit túl könnyű nekem, de szerintem a vásárlóközönségnek ez is tetszeni fog. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű első hangzásra egyszerűnek tűnhet, de nincsen vele semmi gond, meglepően kényelmes. Japános értékeket csillogtat a váltó, amely nagyon pontosan mozog, egyedül az áttételezése kicsit hosszú, de ez sem zavaró. Elsősorban azért nem, mert az 1,6 literes szívómotor sokkal jobb benyomást tesz, mint amit az adatai sugallnak. Persze ezzel az erőforrással senki sem lesz az autópályák királya, de egy átlagos használtra bőven elég, kifinomultan jár, alul sem nyomatékszegény, és a fogyasztása is szimpatikus. Nem is hittem volna, hogy ennyi jót fogok írni a Vitarárói, amely ebben a kivitelben még nem is riasztóan drága. 4,8 milliós ára az jelenti, hogy konkrétan fél millióval olcsóbb az S-Crossnál, pedig csak kicsivel kisebb autó. Egy viccesebb színösszeállításban akár még a divatterepjárók ellen is felvehetné a harcot, csak a belsejével kellene kibékülnöm.

Klug Lajos "komfort, praktikum"

Amikor megtudtam, hogy egy Suzukiról kell írnom a praktikum és a kényelem jegyében, megmondom őszintén nem voltam annyira elragadtatva az örömtől. Főleg az utóbbi tényező az, amitől féltem, ám most a vezetések után meg kell mondanom, hogy örülök ennek a tesztautónak. Ezek alapján ugyanis végre át tudom formálni a Suzukiról alkotott eddigi képemet. Az új Vitara igenis egy mai követelményeknek megfelelő autó, amit ha nem hasonlítunk a drágább modellekhez (nem is illik), akkor kimondottan örömteli a vele eltöltött idő. Igaz, hogy kopogósak a műanyagok, ám az ülés kimondottan kényelmes, és az oldaltartása is megfelelő. A futómű kellemes, az autó hangszigetelése pedig elég jó ahhoz, hogy lehetővé tegye a csendes utazást. Ha a praktikumot kell nézni, akkor alakít igazán nagyot a Vitara. Nem is emlékszem például, mikor ültem utoljára olyan tesztautóban, ahol teljes értékű ajtózsebeket kapunk. Nem kell a palackot összegyűrni és beerőltetni, sőt még egyéb hasznos dolgok is elférnek mellette. A csomagtartó kompromisszum nélkül nyeli el a csomagokat, az ülések ledöntésével pedig még tovább növelhető a tér. Mindent egybe vetve tehát egy ilyen Vitara esetében nem a kényelmi szempontokat és a prémium érzetet kell vadászni (mert az bizony nincs), hanem örülni annak, hogy egy mai átlag igénynek megfelelő autót kaphatunk kevés pénzből a Suzuki jóvoltából.

AdatTár Suzuki Vitara 1.6

Motor: soros, négyhengeres, 16 szelepes benzin

Összlökettérfogat: 1586 cm3

Max. teljesítmény: 88 kW (120 LE) 6000/min

Max. forgatónyomaték: 156 Nm 4000/min Hosszúság: 4175 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1610 mm

Tengelytáv: 2500 mm Csomagtér: 375 I

Max. sebesség: 180 km/h Gyorsulás: 0-100 km/h: 11,5 s

Fogyasztás vegyesen (gyári adat): 5,3 l/100 km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Alapár (GLI) 2WD: 4 490 000, 4WD: 5 090 000 Ft

Bessenyey Zoltán "hajtáslánc"

A Suzuki, sok-sok év kihagyás után végre egy olyan kocsival rukkolt elő, aminek értelmét is látom és amely formavilágában is megfelel a kor elvárásainak. (Nyilván nem véletlenül maradtak el, a 2008-ban még észlelhető piacvezető pozíciók.) A válság jócskán megtépázta a hazánkban gyárral is rendelkező márka imázsát, de úgy érzem, az SX4 S-Cross modellhez hasonló járművel sem tettek jót neki. Egy kacsacsőrű emlősért inkább megyek az állatkertbe, nem az utcán szeretnék járni vele. A Vitara új formavilága, ha nem is mindenkinek felel meg, de legalább mutat valamerre, sőt nekem még tetszik is. Beülve is kényelmes kocsit kapunk, amely technikailag sincs elmaradva a vetélytársaitól. Ráadásul nagyon régen ültem szívó egyhatos motorral szerelt autóban, így kíváncsi is voltam rá nagyon. Mivel a Vitara könnyű, nem több mint 1100 kilogramm, így a 120 lóerős kis benzines erőforrás is vállalhatóan mozgatja. A hosszú egyes fokozat, a városi forgalomban jön jól, azt azonban, hogy csak 5 fokozattal gazdálkodhatunk, hibaként rónám fel neki. A váltómű egyébként alapvetően kellemes és pontos, csak egy sebesség hiányzik belőle:) A futómű hangolása sportos, és az építésmódhoz képest a Vitara még városi helyzetekben és aszfaltos kanyarokban sem nagyon dülöngél. Mindeneket egybevéve, valamit az S-Crosshoz képest, 500 000 forinttal olcsóbb árat tekintve, azt hiszem nem lehet kérdés miért is tetszett meg nekem az új éra első Suzukija.

Bierbaum Péter "dizájn"

Az új Vitra esetében szerencsére a formatervezők nem rendeztek ámokfutást sőt, majdnem teljesen tartózkodtak az erősen megkérdőjelezhető vonalvezetésektől, domborításoktól, de persze azért még mindig akad mibe belekötni. Talán kezdjük az autó hátuljával, amely erősen fantáziátlan, s bár felfedezhetők benne komolyabb SUV-ok részletmegoldásai, nem sikerült karakteresre formálni. Ha lekapnánk a márkajelzést, a többség valószínűleg nem találná el, hogy milyen autót lát, de még azt sem, hogy Suzukit. Az autó elejénél más helyzet, a tervezők sokkal ügyesebben dolgoztak és igaz, hogy sokan kifogásolják a nagy műanyag S betűt a hűtőrácson, engem például egyáltalán nem zavar. Az előző Vitarából is felfedezhetők vonalak, ügyes a gépháztető szélének letörése és igazából a lökhárító kialakításával sincs gond, a lefele görbülő szájszéltől kicsit szomorú szamurájos az összhatás, de egy városi terepjáró esetében ez még akár jól is elsülhet. Karakteres, férfias az arculat, de nem annyira mogorva és agresszív, hogy elriassza a gyengébb nemet.

Az oldalnézettel ellenben már bajban vagyok és tudom, sokak szerint dögös, de nekem nagyon nem jön be. Az autógyártók már régen rájöttek, hogy a nagy lemezfelületek bénák, kezdeni kell velük valamit. A problémát legkönnyebben és valószínűleg a legolcsóbban élek kialakításával lehet kezelni. Ezért az utóbbi időkben eltűntek különféle, vizet, sarat megtartó, műanyag dekorcsíkok és panelek, helyüket tervezett törések és élek foglalták el. Ezek a hajlítások azonban általában nem néznek túl jól ki, ha meredeken emelkednek, esetleg süllyednek az autó hátulja felé, illetve a hullámoztatásuk is kerülendő, legalábbis az öreg kontinensen, a vásárlók nehezen emésztik. A sárvédő-szélesítés szintén ügyes formai húzás persze akkor, ha ésszel és ízléssel csinálják. Ha túlkerekítik vagy túlcombosítják a hátsó lemezeket, akkor az egész bűvészkedés visszafelé is elsüthet. A Suzukin szerintem túllőttek a célon, a szélesítés béna, ráadásul összekötötték az ajtókon meredeken emelkedő éllel, így az egész olyan összhatású, mintha a sárvédők szélesítése előre nyúlna az ajtók alján. Kár ezért a hibáért, mert a külső tekintetében összességében nagyon jól eltalálták az arányokat és a hangulatot.

Igen, az utastérben kopognak a műanyagok, ezért nem ajánlatos magas sarkú cipőben masírozni rajtuk. Ettől függetlenül a formák, jók, tér akad bőséggel, az ülések kényelmesek és az emberek azt veszik észre pár nap elteltével, hogy a Vitarával jó közlekedni és abszolút beválik multifunkciós bicskának. Na jó, a műszerfal tetején, a két légrostély közötti vakdugó übergáz, de jobb felszereltség mellett már óra feszít a fekete lap helyén.

Bő ötmillióért akár minden kerék lehet hajtott.

Az új Vitara, az Euro NCAP egyre "durvulóbb" pontozási rendszerén is bezsebelte az öt csillagot.

"Mivel magyar, vagy legalábbis itthon készült az első perctől fogva szeretni akarjuk."

Hátulról nem sikerült túl karakteresre, de a mutatós és méretes aluk sokat dobnak a megjelenésen.

A Vitara könnyű, így a 120 lóerős kis benzines erőforrás vállalhatóan mozgatja.

Felszereltségben vannak érdekességek.

Bő ötmillióért már minden kereke hajt.

Kényelmesek az ülések.

Az a logó oda nagyon kellett.

Az arculat sikerült a legjobban.

Az Allgrip felesleges a legtöbb esetben.


forrás: Autó Modell Sport
Adatkezelési tájékoztató

© 1989-2018 Duna Autó Zrt. Minden jog fenntartva.
Az adatok tájékoztató jellegűek, az előzetes bejelentés nélküli változtatás jogát fenntartjuk!